poniedziałek, 23 grudnia 2013

Piernik staropolski

Bardzo lubię pierniki. Do tej pory piekłam te, które nie wymagały czasu na "leżakowanie". W tym roku postanowiłam upiec piernik staropolski, który leżał sobie u mnie w lodówce od listopada. Wyszedł wspaniały. Polecam go każdemu. Możecie go przełożyć samymi powidłami lub, tak jak ja, dodatkowo masą grysikową.
Placki piekę na kilka dni przed Świętami, przykrywam ściereczką i odstawiam w chłodne i suche miejsce. Dzień przed Wigilią przekładam masą i powidłami aby piernik zdążył od nich nawilgnąć.



Ciasto:
25 dag miodu
50 dag mąki
1 szkl cukru
12 dag masła
2 jajka
1,5 łyżeczki sody
1/4 szkl mleka
1,5 op. przyprawy do piernika
szczypta soli

Masa grysikowa:
3 szkl mleka
9 łyżek kaszy manny błyskawicznej
1 szkl cukru
masło w temp. pokojowej

Polewa:
60g masła
3 łyżki kakao
4 łyżki cukru
2 łyżki mleka
1 łyżeczka żelatyny

powidła śliwkowe

Ciasto: Miód podgrzewać z masłem i cukrem do połączenia się składników. Ostudzić. Do miski przełożyć przesianą mąkę z sodą, przyprawę do piernika, szczyptę soli, jajka roztrzepane z mlekiem i rozpuszczony miód. Całość dokładnie wymieszać i przełożyć najlepiej do kamionkowego lub szklanego naczynia. Przykryć ściereczką i odstawić na 5 tygodni w chłodne miejsce.
 Na kilka dni przed świętami wyjąć, rozwałkować na 3 placki i upiec w 160 stopniach przez ok 20 minut.

Masa: połowę mleka zagotować z cukrem. W pozostałym wymieszać kaszkę manną. Gdy mleko się zagotuje, wlać kaszkę i mieszać do czasu aż masa zgęstnieje. Ostudzić. Masło utrzeć i cały czas miksując dodawać kaszkę.
Piernik przekładać powidłami i masą. Polać polewą i dowolnie udekorować.

Polewa: Żelatynę zalać 3 łyżkami wody, zostawić do napęcznienia. Pozostałe składniki podgrzewać do czasu aż się rozpuszczą i połączą. Żelatynę podgrzać aż się rozpuści i wymieszać z polewą. Ostudzić i polać ciasto.

Wigilijny Piernik 2013

7 komentarzy:

  1. mmm piernik staropolski, moja mama robi taki piernik coś pysznego :)
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Od teraz jest to też mój ulubiony piernik :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Asiu a z podanych składników ile wychodzi tego sernika ? Chciałabym zrobić pierwszy raz ale zależy mi na jednej keksówce a nie na 3 : )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucjo z podanych składników upiekłam 3 blaty na dużą keksówkę 15x30cm plus dużą blachę pierniczków. Pozdrawiam :)

      Usuń
  4. zamierzam spróbować :)

    mam tylko pytanie, czy chłodne miejsce to może być lodówka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może być lodówka albo spiżarka. Ja zawsze przechowuję w lodówce.

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz ślad po sobie w postaci komentarza :)
Jeśli ugotowałeś potrawę wg tego przepisu prześlij zdjęcie a ja je opublikuję ;)